Hoe wenselijk is jouw organisatie?

We staan aan het begin van een nieuw tijdperk, sterker nog, we zijn er al aan begonnen! Steeds meer mensen worden ‘wakker’ en zien dat er veranderingen nodig zijn om op een goede en duurzame manier samen te leven op onze aarde. Wenselijke organisaties spelen daarin een grote rol.

 

Ik geloof dat het nu écht tijd is dat er meer ‘wenselijke organisaties’ gaan ontstaan en dat ‘onwenselijke organisaties’ het moeilijker krijgen. Wat ik een wenselijke organisatie vind? Een organisatie die vanuit mijn filosofie werkt. De ‘3 M’s’: Menselijk, Maatschappelijk en Moedig.

Menselijk

Met ‘Menselijk’ bedoel ik organisaties die hun medewerkers zien als mensen, die hun nut en potentieel zien in een breder perspectief. Een belangrijke vorm van waardecreatie is dan ook de waarde voor de medewerker. Ondanks de crisis en een ‘overschot’ aan werknemers, moeten veel organisaties hun best doen om goede medewerkers aan boord te krijgen en vooral: te houden. Los van het feit dat nieuwe generatie werknemers heel andere wensen en eisen van een werkgever hebben, is het voor het succes van een organisatie nóg belangrijker geworden om medewerkers te laten voelen waar zijn aan bijdragen. En hoe zij het verschil kunnen maken voor zichzelf en voor de organisatie.

Maatschappelijk

Maatschappelijke organisaties leveren een maatschappelijke toegevoegde waarde. Waar (met name grote) commerciële organisaties nu nog wegkomen met ‘het minder schadelijk te zijn voor mens’, denk aan minder suiker en zout in producten. En ‘het minder schadelijk te zijn voor het milieu’, denk aan het gebruiken van minder plastic of het compenseren van CO2, gaan we er steeds meer naar toe dat consumenten dit niet langer accepteren. Zij willen de toegevoegde waarde van jouw organisatie echt zien én voelen. Doen organisaties dit niet? Dan zullen zij het op de middellange termijn niet redden.

Moedig

Moedige organisaties durven te kiezen vanuit hun hart en kunnen op die manier duurzaam groeien. Het zijn organisaties die bij hun kern blijven, ookal liggen er in allerlei markten kansen om meer geld te verdienen. Organisaties die dichtbij hun bezieling blijven, voegen op alle vlakken meer-waarde toe. Meerwaarde, maar ook meer waarde. En dat wordt gezien door de consument. Leiders van deze organisaties hebben de moed om continu vast te houden waar ze in geloven.

Hoe wenselijk is jouw organisatie?

Wat mij betreft kun je jezelf als leider van een organisatie één simpele vraag stellen: “kan ik mijn organisatie met trots overdragen aan de generatie van mijn kleinkinderen?”

Wil je dat ik met je meekijk hoe we samen jouw organisatie ‘wenselijk’ kunnen maken? Neem dan contact met mij op door te bellen naar 06-405 24 481 of een e-mail te sturen naar mark@soulfulleadership.nl

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.